
Załącznik nr 2 do Uchwały nr 6/25
Zarządu Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”
z dnia 28 lutego 2025 r.
w sprawie dokumentacji organizacyjnej Dziennego Domu Pomocy w Żabnie
w ramach projektu „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję”
Dzienny Dom Pomocy w Żabnie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy regulamin określa organizację, zadania oraz zakres działania placówki powstałej i funkcjonującej w ramach projektu „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję”, dotyczącym wsparcia osób niesamodzielnych w Dziennym Domu Pomocy w Żabnie.
Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”, na podstawie wniosku o dofinansowanie w ramach naboru nr FEMP.06.21-IP.01-028/24, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy. edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.21 Wsparcie usług społecznych w regionie.
§ 2
Placówka, o której mowa w par. 1 posiada nazwę: Dzienny Dom Pomocy w Żabnie. Dopuszcza się możliwość używania nazwy skróconej: DDP w Żabnie.
- Siedziba placówki mieści się w budynku Zgromadzenia Sióstr Służebniczek BDNP, Paderewskiego 19 33-240 Żabno.
§ 3
Podmiotem prowadzącym DDP w Żabnie jest Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” KRS 0000205257.
§ 4
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Domu/DDP – należy przez to rozumieć: Dzienny Dom Pomocy w Żabnie;
- Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć: Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” KRS 0000205257;
- Kierowniku – należy przez to rozumieć: Kierownika Dziennego Domu Pomocy w Żabnie;
- Podopiecznych/pensjonariuszach – należy przez to rozumieć podopiecznych/pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy w Żabnie będących uczestnikami projektu;
- Projekcie – należy przez to rozumieć: projekt pod nazwą „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję” realizowany przez Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”, na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego w ramach naboru nr 06.21-IP.01-028/24 złożonego do Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości;
- Koordynatorze – należy przez to rozumieć: koordynatora projektu o którym mowa w punkcie 5;
- Osobie wymagającej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – należy przez to rozumieć: osobę, która ze względu na wiek, stan zdrowia, niepełnosprawność czy zaburzenia psychiczne, wymaga opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego;
- Stronie Internetowej – należy przez to rozumieć: stronę internetową zamieszczoną pod adresem: stowarzyszeniedobroc.pl;
- Pracownikach – należy przez to rozumieć: Pracowników Dziennego Domu Pomocy w Żabnie oraz inne osoby realizujące cele i zadania placówki na podstawie umów cywilno-prawnych i innych.
Rozdział II
Cele i zadania placówki
§ 5
Głównym celem działalności Dziennego Domu Pomocy z Żabnie jest zwiększenie dostępności i jakości usług społecznych dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Cel ten będzie realizowany między innymi przez:
– zapewnienie usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
– zapewnienie usług terapeutycznych
– zapewnienie dostępu dla opiekunów faktycznych (nieformalnych).
§ 6
- Działalność placówki inspirowana jest charyzmatem bł. Edmunda Bojanowskiego, który służąc chorym angażował całe swe serce i siły niosąc pomoc tam, gdzie człowiek był w potrzebie.
- Cechą charakterystyczną opieki i wszelkich działań realizowanych w placówce jest stała troska, aby dbając o kondycję fizyczną pensjonariuszy, za wzorem bł. Edmunda, w równej mierze dostrzegać i zaspakajać potrzeby ducha i duszy.
- W trosce o integralny rozwój podopiecznych, system opiekuńczy oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.
§ 7
Dom realizuje cele i zadania zgodnie z charakterem opiekuńczym określonym w par. 6, zapewniając:
- Miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu wolnego;
- Pomoc w podstawowych czynnościach życiowych;
- Dwa posiłki dziennie (śniadanie, obiad) oraz podwieczorek – w wymienionym zakresie placówka nie korzysta z usług cateringowych.
- Stały dostęp do ciepłych i zimnych napojów;
- Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej;
- Możliwość uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych, wspierających ruchowo;
- Dostęp do książek i środków przekazu;
- Spotkania z psychologiem;
- Usługi wspierające:
– organizację czasu wolnego,
– umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych, integracyjnych (uroczystości okolicznościowe, imprezy kulturalne, rekreacyjne, towarzyskie, wycieczki),
– kształtowanie nawyków i postawy prozdrowotnej.
§ 8
W miarę możliwości w Domu organizowane są zajęcia integracyjne z innymi grupami Seniorów.
Rozdział III.
Organizacja działalności Domu
§ 9
- Dzienny Dom Pomocy w Żabnie jest placówką wspierającą dla osób, które ze względu na wiek, stan zdrowia, niepełnosprawność czy zaburzenia psychiczne, wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego;
- Dom jest placówką koedukacyjną, dysponującą 20 miejscami przeznaczonymi dla mieszkańców Gminy miejsko-wiejskiej Żabno. Szczegółowe zasady rekrutacji pensjonariuszy określa „Regulamin Rekrutacji”.
- Pensjonariusze korzystają z usług Domu na zasadzie dobrowolności i w dowolnym czasie mogą z nich rezygnować, informując na piśmie Kierownika Domu o podjętej decyzji.
§ 10
Dom czynny jest w dni robocze, od poniedziałku do piątku, zapewniając 8- godzinną ofertę udzielając usług określonych w § 7, w godzinach 7.00-15.00.
§ 11
Uczestnicy mają prawo do:
- Poszanowania prywatności oraz godnego traktowania.
- Uzyskania pomocy w zaspokojeniu potrzeb w ramach pobytu w domu.
- Korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez dom, zgodnie z potrzebami i stanem zdrowia.
- Korzystania ze sprzętu, urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania
- Zgłaszania skarg i wniosków.
§ 12
Do obowiązków uczestników należą:
- Przestrzeganie zasad i norm współżycia społecznego w Domu oraz poza jego siedzibą podczas imprez okolicznościowych, spacerów, wycieczek.
- Poszanowanie godności osobistej pozostałych pensjonariuszy i pracowników.
- Zapobieganie konfliktom.
- Przestrzeganie zasad higieny i dbanie o wygląd zewnętrzny.
- Przestrzeganie niniejszego regulaminu i innych zasad organizacyjnych Domu.
- Przestrzeganie ustalonego czasu i harmonogramu zajęć.
- Regularne uiszczanie opłat o których mowa w par. 19-20 – jeżeli istnieje takie zobowiązanie.
Rozdział IV.
Kierownik i inni pracownicy Domu
§ 13
- Do zadań Kierownika DDP należy w szczególności:
- Kierowanie działalnością Domu i reprezentowanie go na zewnątrz;
- W sposób określony przez podmiot prowadzący koordynowanie zespołem pracowników w sposób zapewniający poprawne, logistyczne i merytoryczne funkcjonowanie Domu;
- Sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem właściwego poziomu świadczonych usług, w tym czuwanie nad: przebiegiem zajęć, właściwym zaspokajaniem potrzeb socjalnych, kulturowych, bytowych pensjonariuszy, organizacją warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego pensjonariuszy poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- Konsultowanie realizacji działań wpływających na funkcjonowanie Domu z koordynatorem projektu;
- Prowadzenie rekrutacji uzupełniającej pensjonariuszy;
- Wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pensjonariuszom i pracownikom w czasie pobytu w Domu oraz organizowanych w nim i na zewnątrz wydarzeń;
- Zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do realizacji celów i zadań Domu;
- Dbanie o tworzenie w Domu wspólnoty i atmosfery rodzinnej;
- W sposób określony przez koordynatora sporządzanie sprawozdania z pracy Domu i przedstawianie go podmiotowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
- Dbanie o właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji działalności Domu;
- Dbanie o właściwe przetwarzanie danych osobowych według wytycznych koordynatora w zakresie ochrony danych osobowych;
- Współpraca z koordynatorem projektu w zakresie promocji realizowanych zadań Domu, w tym przekazywanie informacji na stronę internetową Stowarzyszenia oraz prowadzone media społecznościowe;
- Dbanie o należyty stań urządzeń i sprzętu znajdującego się w Domu;
- W zakresie określonym przez podmiot prowadzący decydowanie o sprawach pracowniczych;
- Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa;
- Wspomaganie opiekunów w opiece nad Seniorami, opieka nad Seniorami w razie nieobecności Opiekunów.
W przypadku nieobecności Kierownika, zastępuje go wyznaczony przez podmiot prowadzący pracownik Domu.
§ 14
Do zadań Opiekunów w DDP należy w szczególności:
- Pomoc pensjonariuszom w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, w tym opieka higieniczna oraz zalecana przez lekarza pielęgnacja, a także pomoc przy spożywaniu posiłku;
- Prowadzenie zajęć w sposób dostosowany do potrzeb pensjonariuszy DDP, w tym prowadzenie zajęć w grupach z elementami ludoterapii, biblioterapii, filmoterapii itp. Umożliwiającymi dostęp do książek i środków przekazu w tym informacji społecznej;
- Prowadzenie treningów funkcjonalnych pomagających w rozwinięciu i wzmocnieniu aktywności i samodzielności życiowej;
- Świadczenie pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, w tym pomoc w kontaktach z palcówkami służby zdrowia i urzędami;
- Obserwowanie i zgłaszanie Kierownikowi Domu i osobom prowadzącym terapię indywidualną niepokojących zachowań lub problemów pensjonariuszy;
- Aktywizowanie pensjonariuszy w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej poprzez organizowanie i pomoc w uczestnictwie w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich realizowanych zarówno w siedzibie DDP jak i w formie wyjazdowej;
§ 15
Terapeuta zajęciowy oraz trenerzy DDP prowadzący zajęcia psychologiczne, sportowe, realizują odpowiednio we własnych zakresach, zatwierdzone przez Kierownika Domu autorskie programy wsparcia pensjonariuszy zgodnie z charakterem działań placówki.
§ 16
Pracownicy obsługi tj. kucharka, pomoc kuchenna, osoba sprzątająca, konserwator wykonują zadania w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę. Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji Domu zleconych przez Kierownika.
§ 17
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są do współpracy i wzajemnej pomocy we wszystkich sprawach związanych z realizacją celów i zadań Domu.
- Mając na względzie dobro pensjonariuszy, w każdych okolicznościach pracownicy zobowiązani są do dokładania wszelkich starań, aby w placówce panowała atmosfera rodzinna, tak, aby każdy pensjonariuszy czuł się w niej jak w prawdziwym Domu.
Rozdział V.
Odpłatności
§ 18
- Pobyt w Dziennym Domu Pomocy w Żabnie w ramach projektu pn.: „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieje” jest bezpłatny dla osób z dochodem nieprzekraczającym 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
- Dla osób, których dochód przekracza wyżej wymienione kryterium istniej możliwość skorzystania z oferty za częściową odpłatnością, w wysokości:
Rok 2025 – 200,00 zł
Rok 2026 – 250,00 zł
Rok 2027 – 250,00 zł
Rok 2028 – 300,00 zł
Rok 2029 – 300,00 zł
- Po zakończeniu realizacji projektu, odpłatność będzie zgodna z cennikiem Dziennego Domu Pomocy w Żabnie, który zostanie przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia „Dobroć”
§ 19
W przypadku odpłatnego uczestnictwa w projekcie, Uczestnik Projektu uiszczał będzie opłatę zgodnie z umową uczestnictwa z góry do 10 dnia każdego miesiąca na konto Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”
§ 20
- Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie mogą określać inne dokumenty zawierające procedury i zasady obowiązujące w placówce wprowadzone przez Kierownika Domu po uprzedniej konsultacji i zatwierdzeniu przez podmiot prowadzący.
- Wszelkie zmiany w regulaminie wymagają uchwały członków Zarządu Stowarzyszenia.
- Regulamin obowiązuje od 1 kwietnia 2025 r.