Regulamin organizacyjny DDP w Żabnie

01.03.2025
 
 

 Załącznik nr 2 do Uchwały nr 6/25
Zarządu Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”
z dnia 28 lutego 2025 r.
w sprawie dokumentacji organizacyjnej Dziennego Domu Pomocy w Żabnie
w ramach projektu „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję

 

Dzienny Dom Pomocy w Żabnie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

 Niniejszy regulamin określa organizację, zadania oraz zakres działania placówki powstałej i funkcjonującej w ramach projektu „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję”, dotyczącym wsparcia osób niesamodzielnych w Dziennym Domu Pomocy w Żabnie.

Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”, na podstawie wniosku o dofinansowanie w ramach naboru nr FEMP.06.21-IP.01-028/24, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy. edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.21 Wsparcie usług społecznych w regionie.

§ 2

 Placówka, o której mowa w par. 1 posiada nazwę: Dzienny Dom Pomocy w Żabnie. Dopuszcza się możliwość używania nazwy skróconej: DDP w Żabnie.

  1. Siedziba placówki mieści się w budynku Zgromadzenia Sióstr Służebniczek BDNP, Paderewskiego 19  33-240 Żabno.

  § 3

 Podmiotem prowadzącym DDP w Żabnie jest Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” KRS 0000205257.

§ 4

 Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Domu/DDP – należy przez to rozumieć: Dzienny Dom Pomocy w Żabnie;
  2. Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć: Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” KRS 0000205257;
  3.  Kierowniku – należy przez to rozumieć: Kierownika Dziennego Domu Pomocy w Żabnie;
  4. Podopiecznych/pensjonariuszach – należy przez to rozumieć podopiecznych/pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy w Żabnie będących uczestnikami projektu;
  5. Projekcie – należy przez to rozumieć: projekt pod nazwą „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieję” realizowany przez Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”, na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego w ramach naboru nr 06.21-IP.01-028/24 złożonego do Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości;
  6. Koordynatorze – należy przez to rozumieć: koordynatora projektu o którym mowa w punkcie 5;
  7. Osobie wymagającej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – należy przez to rozumieć: osobę, która ze względu na wiek, stan zdrowia, niepełnosprawność czy zaburzenia psychiczne, wymaga opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego;
  8. Stronie Internetowej – należy przez to rozumieć: stronę internetową zamieszczoną pod adresem: stowarzyszeniedobroc.pl;
  9. Pracownikach – należy przez to rozumieć: Pracowników Dziennego Domu Pomocy w Żabnie oraz inne osoby realizujące cele i zadania placówki na podstawie umów cywilno-prawnych i innych.

 

Rozdział II

Cele i zadania placówki

§ 5

Głównym celem działalności Dziennego Domu Pomocy z Żabnie jest zwiększenie dostępności i jakości usług społecznych dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Cel ten będzie realizowany między innymi przez:

– zapewnienie usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych;

– zapewnienie usług terapeutycznych

– zapewnienie dostępu dla opiekunów faktycznych (nieformalnych).

§ 6

  1. Działalność placówki inspirowana jest charyzmatem bł. Edmunda Bojanowskiego, który służąc chorym angażował całe swe serce i siły niosąc pomoc tam, gdzie człowiek był w potrzebie.
  2. Cechą charakterystyczną opieki i wszelkich działań realizowanych w placówce jest stała troska, aby dbając o kondycję fizyczną pensjonariuszy, za wzorem bł. Edmunda, w równej mierze dostrzegać i zaspakajać potrzeby ducha i duszy.
  3. W trosce o integralny rozwój podopiecznych, system opiekuńczy oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.

§ 7

Dom realizuje cele i zadania zgodnie z charakterem opiekuńczym określonym w par. 6, zapewniając:

  1. Miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu wolnego;
  2. Pomoc w podstawowych czynnościach życiowych;
  3. Dwa posiłki dziennie (śniadanie, obiad) oraz podwieczorek – w wymienionym zakresie placówka nie korzysta z usług cateringowych.
  4. Stały dostęp do ciepłych i zimnych napojów;
  5. Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej;
  6. Możliwość uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych, wspierających ruchowo;
  7. Dostęp do książek i środków przekazu;
  8. Spotkania z psychologiem;
  9. Usługi wspierające:

– organizację czasu wolnego,

– umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych, integracyjnych (uroczystości okolicznościowe, imprezy kulturalne, rekreacyjne, towarzyskie, wycieczki),

– kształtowanie nawyków i postawy prozdrowotnej.

§ 8

 W miarę możliwości w Domu organizowane są zajęcia integracyjne z innymi grupami Seniorów.

 

Rozdział III.

Organizacja działalności Domu

  § 9

  1. Dzienny Dom Pomocy w Żabnie jest placówką wspierającą dla osób, które ze względu na wiek, stan zdrowia, niepełnosprawność czy zaburzenia psychiczne, wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego;
  2. Dom jest placówką koedukacyjną, dysponującą 20 miejscami przeznaczonymi dla mieszkańców Gminy miejsko-wiejskiej Żabno. Szczegółowe zasady rekrutacji pensjonariuszy określa „Regulamin Rekrutacji”.
  3. Pensjonariusze korzystają z usług Domu na zasadzie dobrowolności i w dowolnym czasie mogą z nich rezygnować, informując na piśmie Kierownika Domu o podjętej decyzji.

§ 10

Dom czynny jest w dni robocze, od poniedziałku do piątku, zapewniając 8- godzinną ofertę udzielając usług określonych w § 7, w godzinach 7.00-15.00.

§ 11

 Uczestnicy mają prawo do:

  1. Poszanowania prywatności oraz godnego traktowania.
  2. Uzyskania pomocy w zaspokojeniu potrzeb w ramach pobytu w domu.
  3. Korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez dom, zgodnie z potrzebami i stanem zdrowia.
  4. Korzystania ze sprzętu, urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania
  5. Zgłaszania skarg i wniosków.

§ 12

Do obowiązków uczestników należą:

  1. Przestrzeganie zasad i norm współżycia społecznego w Domu oraz poza jego siedzibą podczas imprez okolicznościowych, spacerów, wycieczek.
  2. Poszanowanie godności osobistej pozostałych pensjonariuszy i pracowników.
  3. Zapobieganie konfliktom.
  4. Przestrzeganie zasad higieny i dbanie o wygląd zewnętrzny.
  5. Przestrzeganie niniejszego regulaminu i innych zasad organizacyjnych Domu.
  6. Przestrzeganie ustalonego czasu i harmonogramu zajęć.
  7. Regularne uiszczanie opłat o których mowa w par. 19-20 – jeżeli istnieje takie zobowiązanie.

 

Rozdział IV.

Kierownik i inni pracownicy Domu

§ 13

  1. Do zadań Kierownika DDP należy w szczególności:
  2. Kierowanie działalnością Domu i reprezentowanie go na zewnątrz;
  3. W sposób określony przez podmiot prowadzący koordynowanie zespołem pracowników w sposób zapewniający poprawne, logistyczne i merytoryczne funkcjonowanie Domu;
  4. Sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem właściwego poziomu świadczonych usług, w tym czuwanie nad: przebiegiem zajęć, właściwym zaspokajaniem potrzeb socjalnych, kulturowych, bytowych pensjonariuszy, organizacją warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego pensjonariuszy poprzez aktywne działania prozdrowotne;
  5. Konsultowanie realizacji działań wpływających na funkcjonowanie Domu z koordynatorem projektu;
  6. Prowadzenie rekrutacji uzupełniającej pensjonariuszy;
  7. Wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pensjonariuszom i pracownikom w czasie pobytu w Domu oraz organizowanych w nim i na zewnątrz wydarzeń;
  8. Zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do realizacji celów i zadań Domu;
  9. Dbanie o tworzenie w Domu wspólnoty i atmosfery rodzinnej;
  10. W sposób określony przez koordynatora sporządzanie sprawozdania z pracy Domu i przedstawianie go podmiotowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
  11. Dbanie o właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji działalności Domu;
  12. Dbanie o właściwe przetwarzanie danych osobowych według wytycznych koordynatora w zakresie ochrony danych osobowych;
  13. Współpraca z koordynatorem projektu w zakresie promocji realizowanych zadań Domu, w tym przekazywanie informacji na stronę internetową Stowarzyszenia oraz prowadzone media społecznościowe;
  14. Dbanie o należyty stań urządzeń i sprzętu znajdującego się w Domu;
  15. W zakresie określonym przez podmiot prowadzący decydowanie o sprawach pracowniczych;
  16. Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa;
  17. Wspomaganie opiekunów w opiece nad Seniorami, opieka nad Seniorami w razie nieobecności Opiekunów.

W przypadku nieobecności Kierownika, zastępuje go wyznaczony przez podmiot prowadzący pracownik Domu.

§ 14

 Do zadań Opiekunów w DDP należy w szczególności:

  1. Pomoc pensjonariuszom w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, w tym opieka higieniczna oraz zalecana przez lekarza pielęgnacja, a także pomoc przy spożywaniu posiłku;
  2. Prowadzenie zajęć w sposób dostosowany do potrzeb pensjonariuszy DDP, w tym prowadzenie zajęć w grupach z elementami ludoterapii, biblioterapii, filmoterapii itp. Umożliwiającymi dostęp do książek i środków przekazu w tym informacji społecznej;
  3. Prowadzenie treningów funkcjonalnych pomagających w rozwinięciu i wzmocnieniu aktywności i samodzielności życiowej;
  4. Świadczenie pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, w tym pomoc w kontaktach z palcówkami służby zdrowia i urzędami;
  5. Obserwowanie i zgłaszanie Kierownikowi Domu i osobom prowadzącym terapię indywidualną niepokojących zachowań lub problemów pensjonariuszy;
  6. Aktywizowanie pensjonariuszy w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej poprzez organizowanie i pomoc w uczestnictwie w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich realizowanych zarówno w siedzibie DDP jak i w formie wyjazdowej;

§ 15

Terapeuta zajęciowy oraz trenerzy DDP prowadzący zajęcia psychologiczne, sportowe, realizują odpowiednio we własnych zakresach, zatwierdzone przez Kierownika Domu autorskie programy wsparcia pensjonariuszy zgodnie z charakterem działań placówki.

§ 16

Pracownicy obsługi tj. kucharka, pomoc kuchenna, osoba sprzątająca, konserwator wykonują zadania w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę. Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji Domu zleconych przez Kierownika.

§ 17

  1. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do współpracy i wzajemnej pomocy we wszystkich sprawach związanych z realizacją celów i zadań Domu.
  2. Mając na względzie dobro pensjonariuszy, w każdych okolicznościach pracownicy zobowiązani są do dokładania wszelkich starań, aby w placówce panowała atmosfera rodzinna, tak, aby każdy pensjonariuszy czuł się w niej jak w prawdziwym Domu.

 

Rozdział V.

Odpłatności

§ 18

  1. Pobyt w Dziennym Domu Pomocy w Żabnie w ramach projektu pn.: „Dzienny Dom Pomocy w Żabnie – bycie razem daje nadzieje” jest bezpłatny dla osób z dochodem nieprzekraczającym 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
  2. Dla osób, których dochód przekracza wyżej wymienione kryterium istniej możliwość skorzystania z oferty za częściową odpłatnością, w wysokości:

Rok 2025 – 200,00 zł

Rok 2026 – 250,00 zł

Rok 2027  – 250,00 zł

Rok 2028 – 300,00 zł

Rok 2029 – 300,00 zł

  1. Po zakończeniu realizacji projektu, odpłatność będzie zgodna z cennikiem Dziennego Domu Pomocy w Żabnie, który zostanie przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia „Dobroć”

§ 19

W przypadku odpłatnego uczestnictwa w projekcie, Uczestnik Projektu uiszczał będzie opłatę zgodnie z umową uczestnictwa z góry do 10 dnia każdego miesiąca na konto Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć”

§ 20 

  1. Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie mogą określać inne dokumenty zawierające procedury i zasady obowiązujące w placówce wprowadzone przez Kierownika Domu po uprzedniej konsultacji i zatwierdzeniu przez podmiot prowadzący.
  2. Wszelkie zmiany w regulaminie wymagają uchwały członków Zarządu Stowarzyszenia.
  3. Regulamin obowiązuje od 1 kwietnia 2025 r.

 

Pomagamy od 2004 r. Łączy nas wspólny cel. Inspirowani przykładem życia bł. Edmunda Bojanowskiego, ze szczerą dobrocią wychodzimy naprzeciw troskom i potrzebom dzieci, ubogich, starszych i chorych.

Kontakt

Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego "Dobroć"

ul. Krakowska 15

39-200 Dębica

+48 14 682 22 90

kontakt
@stowarzyszeniedobroc.pl

88 1240 4807 1111 0000 5537 5847

Zapisz się do naszego newslettera!

Będziemy Cię informować o tym, jak rozprzestrzenia się Dobroć!

Zgoda

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Polityka prywatności