Załącznik nr 1 do Uchwały nr 21/22
Zarządu Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć”
z dnia 12 grudnia 2022 r.
w sprawie dokumentacji organizacyjnej Dziennego Domu Pomocy “Domu Symeona i Anny”
Dzienny Dom Pomocy „Dom Symeona i Anny”
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Niniejszy Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres działania placówki powstałej i funkcjonującej w ramach projektu pn. „Dom lekarstwo na codzienną samotność – rozszerzenie i kontynuacja” dofinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020, nr umowy o dofinansowanie RPPK.08.03.00-18-0034/22-00.
§ 2.
- Placówka o której mowa w § 1 posiada nazwę: Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”. Dopuszcza się możliwość używania nazwy skróconej: DDP “Dom Symeona i Anny”.
- Siedziba placówki mieści się w budynku A przy ul. Krakowskiej 15, 39 – 200 Dębica.
§ 3.
Podmiotem prowadzącym DDP “Dom Symeona i Anny” jest Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć” KRS 0000205257.
§ 4.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Domu/DDP – należy przez to rozumieć: Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”.
- Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć: Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć” KRS 0000205257;
- Kierowniku – należy przez to rozumieć: Kierownika Dziennego Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”;
- Podopiecznych/pensjonariuszach – należy przez to rozumieć podopiecznych/pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy “Domu Symeona i Anny” będących uczestnikami projektu;
- Projekcie – należy przez to rozumieć: projekt pn. „Dom lekarstwo na codzienną samotność – rozszerzenie i kontynuacja” dofinansowany z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020, nr umowy o dofinansowanie RPPK.08.03.00-18-0034/22-00,
- Koordynatorze – należy przez to rozumieć koordynatora projektu o którym mowa w pkt. 5.
- Osobie wymagającej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – osoba, która ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.
- Osobie z niepełnosprawnością sprzężoną – osoba, u której stwierdzono występowanie dwóch lub więcej rodzajów niepełnosprawności.
- Wielokrotnym wykluczeniu – rozumiane, jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej przesłanki z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. m.in. ubóstwa, bezrobocia, niepełnosprawności, sieroctwa, długotrwałej lub ciężkiej choroby.
- Stronie Internetowej – należy przez to rozumieć stronę internetową zamieszczoną pod adresem www.stowarzyszeniedobroc.pl/dom-symeona/.
- Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników Domu oraz inne osoby realizujące cele i zadania placówki na podstawie umów cywilnoprawnych i innych.
Rozdział 2
Cele i zadania placówki
§ 5.
- Głównym celem działalności Dziennego Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny” jest zwiększenie dostępności i jakości usług społecznych dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, poprzez świadczenia usług opiekuńczych oraz aktywizacji w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej.
- Cel ten będzie realizowany poprzez, między innymi:
- podtrzymywanie u osób w trudnej sytuacji poczucia własnej wartości,
- zapobieganie wykluczeniem społecznym,
- uaktywnienie społeczne uczestników oraz pomoc w samodzielnym funkcjonowaniu w społeczeństwie,
- aktywizację uczestników przez rozwijanie zainteresowań oraz indywidualnych uzdolnień.
§ 6.
- Działalność placówki inspirowana jest charyzmatem bł. Edmunda Bojanowskiego, który służąc chorym angażował całe swe serce i siły niosąc pomoc tam, gdzie człowiek był w potrzebie.
- Cechą charakterystyczną opieki i wszelkich działań realizowanych w placówce jest stała troska, aby dbając o kondycję fizyczną pensjonariuszy, za wzorem bł. Edmunda, w równej mierze dostrzegać i zaspokajać potrzeby ich ducha i duszy.
- W trosce o integralny rozwój podopiecznych, system opiekuńczy oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.
§ 7.
Dom realizuje cele i zadania zgodnie z charakterem opiekuńczym określonym w § 6, zapewniając:
- ) miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego i aktywnego spędzania wolnego czasu;
- ) pomoc w podstawowych czynnościach życiowych;
- ) dwa posiłki dziennie (śniadanie, obiad) oraz przerwę kawową (II śniadanie) – w wymienionym zakresie placówka nie korzysta z usług cateringowych.
- ) stały dostęp do ciepłych i zimnych napojów;
- ) usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej;
- ) możliwość uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych i wspierających ruchowo;
- ) dostęp do książek i środków przekazu;
- ) usługi wspierające:
- organizację czasu wolnego,
- umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych, integracyjnych (wycieczki, uroczystości okolicznościowe itp. imprezy kulturalne, rekreacyjne i towarzyskie),
- kształtowanie nawyków i postawy prozdrowotnej.
§ 8.
W miarę możliwości w Domu organizowane są zajęcia integracyjne jego pensjonariuszy z dziećmi i młodzieżą, w szczególności podopiecznymi Stowarzyszenia.
Rozdział 3
Organizacja działalności Domu
§ 9.
- Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny” jest placówką wspierającą dla osób w wieku od 60 roku życia, które w wyniku choroby, podeszłego wieku, niepełnosprawności i zdarzeń losowych nie mogą samodzielnie sprostać zadaniom stawianym przez codzienne życie, wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb.
- Dom jest placówką koedukacyjną, dysponującą 22 miejscami przeznaczonymi dla mieszkańców Gminy Miasta Dębica (gmina miejska) i Gminy Dębica (gmina wiejska). Szczegółowe zasady rekrutacji pensjonariuszy Domu określa “Regulamin Rekrutacji”.
- Pensjonariusze korzystają z usług Domu na zasadzie dobrowolności i w dowolnym czasie mogą z nich zrezygnować informując na piśmie Kierownika Domu o podjętej decyzji.
§ 10.
Dom czynny jest w dni robocze, od poniedziałku do piątku zapewniając 8 -godzinną ofertę usług określonych w § 7 w godz. 7.00 – 15.00.
§ 11.
Uczestnicy mają prawo do:
- ) Poszanowania prywatności oraz godnego traktowania.
- ) Uzyskania pomocy w zaspokojeniu potrzeb w ramach pobytu w domu.
- ) Korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez dom zgodnie z potrzebami i stanem zdrowia.
- ) Korzystania ze sprzętu, urządzeń, przeznaczonych do wspólnego użytkowania.
- ) Zgłaszania skarg i wniosków.
§ 12.
Do obowiązków uczestników należą:
- ) Przestrzeganie zasad i norm współżycia społecznego w Domu oraz poza jego siedzibą podczas imprez okolicznościowych, wycieczek, spacerów.
- ) Poszanowanie godności osobistej pozostałych pensjonariuszy i pracowników
- ) Zapobieganie konfliktom.
- ) Przestrzeganie zasad higieny i dbanie o wygląd zewnętrzny.
- ) Przestrzeganie niniejszego regulaminu i innych zasad organizacyjnych Domu.
- ) Przestrzeganie ustalonego czasu i harmonogramu zajęć.
- ) Regularne uiszczanie opłat o których mowa w § 19 – 20 – jeżeli istnieje takie zobowiązanie.
Rozdział 4
Kierownik i inni pracownicy Domu
§ 13.
Kierownik DDP “Domu Symeona i Anny” i inni pracownicy Domu zatrudniani są przez Prezesa Stowarzyszenia.
§ 14.
1. Do zadań Kierownika DDP należy w szczególności:
- ) kierowanie działalnością Domu i reprezentowanie go na zewnątrz;
- ) w sposób określony przez podmiot prowadzący koordynowanie zespołem pracowników w sposób zapewniający poprawne logistycznie i merytoryczne funkcjonowanie Domu,
- ) sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem właściwego poziomu świadczonych usług, w tym czuwanie nad: przebiegiem zajęć, – właściwym zaspokojeniem potrzeb socjalnych, kulturowych, bytowych pensjonariuszy; – organizacją warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego pensjonariuszy poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- ) konsultowanie realizacji działań wpływających na funkcjonowanie Domu z koordynatorem projektu;
- ) prowadzenie rekrutacji uzupełniającej pensjonariuszy;
- ) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pensjonariuszom i pracownikom w czasie pobytu w Domu oraz organizowanych w nim wydarzeń;
- ) zapewnianie pracownikom odpowiednich warunków do realizacji celów i zadań Domu;
- ) dbanie o tworzenie w Domu wspólnoty i atmosfery rodzinnej;
- ) w sposób określony przez koordynatora sporządzanie sprawozdania z pracy Domu i przedstawianie go podmiotowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
- ) dbanie o właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji działalności Domu;
- ) dbanie o właściwe przetwarzanie danych osobowych według wytycznych koordynatora w zakresie ochrony danych osobowych;
- ) współpraca z koordynatorem projektu w zakresie promocji realizowanych zadań Domu, w tym poprzez przekazywanie informacji na stronę internetową Stowarzyszenia oraz prowadzone media społecznościowe;
- ) dbanie o należny stan urządzeń i sprzętu znajdującego się w Domu;
- ) w zakresie określonym przez podmiot prowadzący decydowanie w sprawach pracowniczych.
- ) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
2. W przypadku nieobecności Kierownika zastępuje go wyznaczony przez podmiot prowadzący pracownik Domu.
§ 15.
Do zadań opiekunów w DDP należy w szczególności:
- ) pomoc pensjonariuszom w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, w tym opieka higieniczna oraz zalecana przez lekarza pielęgnacja oraz pomoc przy spożywaniu posiłku;
- ) prowadzenie zajęć w sposób dostosowany do potrzeb pensjonariuszy DDP, w tym prowadzenie zajęć w grupach z elementami ludoterapii, biblioterapii, filmoterapii itp. umożliwiającymi dostęp do książek i środków przekazu w tym informacji społecznej;
- ) prowadzenie treningów funkcjonalnych pomagających w rozwinięciu i wzmocnieniu aktywności i samodzielności życiowej;
- ) świadczenie pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, w tym pomoc w kontaktach z placówkami służby zdrowia i urzędami;
- ) obserwowanie i zgłaszanie Kierownikowi Domu i osobom prowadzącym terapię indywidualną niepokojących zachowań lub problemów pensjonariuszy;
- ) aktywizowanie pensjonariuszy w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej poprzez organizowanie i pomoc w uczestnictwie w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich realizowanych zarówno w siedzibie DDP jak również w formie wyjazdowej.
§ 16.
Terapeuta oraz trenerzy DDP prowadzący zajęcia plastyczne, muzyczne i wspierające ruchowo oraz warsztaty teatralne realizują, odpowiednio we własnych zakresach, zatwierdzone przez Kierownika Domu autorskie programy wsparcia pensjonariuszy zgodnie z charakterem działań placówki.
§ 17.
Pracownicy obsługi tj. kucharka, pomoc kuchenna, osoba obsługująca kuchenkę podręczną, osoba sprzątająca wykonują zadania określonych w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę. Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji Domu zleconych przez jego Kierownika.
§ 18.
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są do współpracy i wzajemnej pomocy we wszystkich sprawach związanych z realizacją celów i zadań Domu.
- Mając na względzie dobro pensjonariuszy, w każdych okolicznościach pracownicy zobowiązani są do dokładania wszelkich starań, aby w placówce panowała atmosfera rodzinna, tak aby każdy z pensjonariuszy czuł się w niej jak w prawdziwym Domu.
Rozdział 5
Odpłatności
§ 19.
- Pobyt w Dziennym Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny” w ramach Projektu pn.: „Dom lekarstwo na codzienną samotność”, w okresie od 01.01.2023 do 31.12.2023, jest bezpłatny dla osób z dochodem nieprzekraczającym 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Dla osób, których dochód przekracza wyżej wymienione kryterium istnieje możliwość skorzystania z oferty za częściową odpłatnością, w wysokości 230,00zł/m-c.
- Po zakończeniu realizacji projektu, odpłatność będzie zgodna z cennikiem Dziennego Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny”, który zostanie przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia „Dobroć” do obowiązywania od 01 stycznia 2024 r.
§ 20.
W przypadku odpłatnego uczestnictwa w projekcie, Uczestnik Projektu będzie uiszczał opłatę zgodnie z umową uczestnictwa, z góry do 10 dnia każdego miesiąca na konto Stowarzyszenia lub gotówką u Kierownika Domu w godzinach jego urzędowania.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 21.
- Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie mogą określać inne dokumenty zawierające procedury i zasady obowiązujące w placówce wprowadzone przez Kierownika Domu po uprzedniej konsultacji i zatwierdzeniu przez podmiot prowadzący.
- Wszelkie zmiany w regulaminie wymagają uchwały członków Zarządu Stowarzyszenie.
- Regulamin obowiązuje od 1 stycznia 2023 r.





Projekt „Dom – lekarstwo na codzienną samotność – rozszerzenie i kontynuacja” dofinansowany w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020





Pomagamy od 2004 r. Łączy nas wspólny cel. Inspirowani przykładem życia bł. Edmunda Bojanowskiego, ze szczerą dobrocią wychodzimy naprzeciw troskom i potrzebom dzieci, ubogich, starszych i chorych.
Kontakt
Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” ul. Krakowska 15 39-200 Dębica
+48 14 682 22 90
kontakt@stowarzyszeniedobroc.pl
88 1240 4807 1111 0000 5537 5847