Zadzwoń do nas teraz +48 14 682 22 90 kontakt@stowarzyszeniedobroc.pl English Dansk Deutsch

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 14/20 
Zarządu Stowarzyszenia im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć” 

z dnia 2 czerwca 2020 r. 
w sprawie dokumentacji organizacyjnej Dziennego Domu Pomocy “Domu Symeona i Anny”

Dzienny Dom Pomocy „Dom Symeona i Anny”

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 § 1.

 Niniejszy Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres działania  placówki powstałej i funkcjonującej w ramach projektu pn. „Dom lekarstwo na codzienną samotność” dofinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020, nr umowy o dofinansowanie RPPK.08.03.00-18-0050/19-00.

§ 2. 

  1. Placówka o której mowa w § 1 posiada nazwę: Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”. Dopuszcza się możliwość używania nazwy skróconej: DDP “Dom Symeona i Anny”.
  2. Siedziba placówki mieści się w budynku A przy ul. Krakowskiej 15, 39 – 200 Dębica.

 § 3.

Podmiotem prowadzącym DDP “Dom Symeona i Anny” jest Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć” KRS 0000205257.

 § 4.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Domu/DDP – należy przez to rozumieć: Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”. 
  2. Stowarzyszeniu – należy przez to rozumieć: Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego “Dobroć” KRS 0000205257;
  3. Kierowniku – należy przez to rozumieć: Kierownika Dziennego Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny”;
  4. Podopiecznych/pensjonariuszach – należy przez to rozumieć podopiecznych/pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy “Domu Symeona i Anny” będących uczestnikami projektu;
  5. Projekcie – należy przez to rozumieć: projekt pn. „Dom lekarstwo na codzienną samotność” dofinansowany z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020, nr umowy o dofinansowanie RPPK.08.03.00-18-0050/19-00,
  6. Koordynatorze – należy przez to rozumieć koordynatora projektu o którym mowa w pkt. 5.
  7. Osobie niesamodzielnej – osoba, która ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.
  8. Osobie z niepełnosprawnością sprzężoną – osoba, u której stwierdzono występowanie dwóch lub więcej rodzajów niepełnosprawności.
  9.  Wielokrotnym wykluczeniu – rozumiane, jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej przesłanki z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. m.in. ubóstwa, bezrobocia, niepełnosprawności, sieroctwa, długotrwałej lub ciężkiej choroby.
  10. Stronie Internetowej – należy przez to rozumieć stronę internetową zamieszczoną pod adresem www.stowarzyszeniedobroc.pl/dom-symeona/.
  11. Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników Domu oraz inne osoby realizujące cele i zadania placówki na podstawie umów cywilnoprawnych i innych.

Rozdział 2

Cele i zadania placówki

 § 5. 

  1. Głównym celem działalności Dziennego Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny” jest zwiększenie dostępności i jakości usług społecznych dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, poprzez świadczenia usług opiekuńczych oraz aktywizacji w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej.
  2. Cel ten będzie realizowany poprzez, między innymi:
  • podtrzymywanie u osób w trudnej sytuacji poczucia własnej wartości,
  • zapobieganie wykluczeniem społecznym,
  • uaktywnienie społeczne uczestników oraz pomoc w samodzielnym funkcjonowaniu w społeczeństwie,
  • aktywizację uczestników przez rozwijanie zainteresowań oraz indywidualnych uzdolnień.

§ 6. 

  1. Działalność placówki inspirowana jest charyzmatem bł. Edmunda Bojanowskiego, który służąc chorym angażował całe swe serce i siły niosąc pomoc tam, gdzie człowiek był w potrzebie.
  2. Cechą charakterystyczną opieki i wszelkich działań realizowanych w placówce jest stała troska, aby dbając o kondycję fizyczną pensjonariuszy, za wzorem bł. Edmunda, w równej mierze dostrzegać i zaspokajać potrzeby ich ducha i duszy.
  3. W trosce o integralny rozwój podopiecznych, system opiekuńczy oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.

§ 7.

Dom realizuje cele i zadania zgodnie z charakterem opiekuńczym określonym w § 6, zapewniając:

  1. ) miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego i aktywnego spędzania wolnego czasu;
  2. ) pomoc w podstawowych czynnościach życiowych;
  3. ) dwa posiłki dziennie (śniadanie, obiad) oraz przerwę kawową (II śniadanie) – w wymienionym zakresie placówka nie korzysta z usług cateringowych.
  4. ) stały dostęp do ciepłych i zimnych napojów;
  5. ) usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej;
  6. ) możliwość uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych i wspierających ruchowo;
  7. ) dostęp do książek i środków przekazu;
  8. ) usługi wspierające:
  • organizację czasu wolnego,
  • umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych, integracyjnych (wycieczki, uroczystości okolicznościowe itp. imprezy kulturalne, rekreacyjne i towarzyskie),
  • kształtowanie nawyków i postawy prozdrowotnej.

 § 8.

W miarę możliwości w Domu organizowane są zajęcia integracyjne jego pensjonariuszy z dziećmi i młodzieżą, w szczególności podopiecznymi Stowarzyszenia.

    Rozdział 3

    Organizacja działalności Domu

     § 9. 

    1. Dzienny Dom Pomocy “Dom Symeona i Anny” jest placówką wspierającą dla osób w wieku od 60 roku życia, które w wyniku choroby, podeszłego wieku, niepełnosprawności i zdarzeń losowych nie mogą samodzielnie sprostać zadaniom stawianym przez codzienne życie, wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb.
    2. Dom jest placówką koedukacyjną, dysponującą 20 miejscami przeznaczonymi dla mieszkańców Gminy Miasta Dębica (gmina miejska) i Gminy Dębica (gmina wiejska). Szczegółowe zasady rekrutacji pensjonariuszy Domu określa “Regulamin Rekrutacji”.
    3. Pensjonariusze korzystają z usług Domu na zasadzie dobrowolności i w dowolnym czasie mogą z nich zrezygnować informując na piśmie Kierownika Domu o podjętej decyzji.

    § 10. 

    Dom czynny jest w dni robocze, od poniedziałku do piątku zapewniając 8 -godzinną ofertę usług określonych w § 7 w godz. 7.00 – 15.00.

    § 11.

    Uczestnicy mają prawo do:

    1. ) Poszanowania prywatności oraz godnego traktowania.
    2. ) Uzyskania pomocy w zaspokojeniu potrzeb w ramach pobytu w domu.
    3. ) Korzystania ze wszystkich usług oferowanych przez dom zgodnie z potrzebami i stanem zdrowia.
    4. ) Korzystania ze sprzętu, urządzeń, przeznaczonych do wspólnego użytkowania.
    5. ) Zgłaszania skarg i wniosków.

     § 12.

    Do obowiązków uczestników należą:

    1. ) Przestrzeganie zasad i norm współżycia społecznego w Domu oraz poza jego siedzibą podczas imprez okolicznościowych, wycieczek, spacerów.
    2. ) Poszanowanie godności osobistej pozostałych pensjonariuszy i pracowników
    3. ) Zapobieganie konfliktom.
    4. ) Przestrzeganie zasad higieny i dbanie o wygląd zewnętrzny.
    5. ) Przestrzeganie niniejszego regulaminu i innych zasad organizacyjnych Domu.
    6. ) Przestrzeganie ustalonego czasu i harmonogramu zajęć.
    7. ) Regularne uiszczanie opłat o których mowa w § 19 – 20 – jeżeli istnieje takie zobowiązanie.

    Rozdział 4

    Kierownik i inni pracownicy Domu

     § 13. 

    Kierownik DDP “Domu Symeona i Anny” i inni pracownicy Domu zatrudniani są przez Prezesa Stowarzyszenia.

    § 14. 

    1. Do zadań Kierownika DDP należy w szczególności:

    1. ) kierowanie działalnością Domu i reprezentowanie go na zewnątrz;
    2. ) w sposób określony przez podmiot prowadzący koordynowanie zespołem pracowników w sposób zapewniający poprawne logistycznie i merytoryczne funkcjonowanie Domu,
    3. ) sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem właściwego poziomu świadczonych usług, w tym czuwanie nad: przebiegiem zajęć, – właściwym zaspokojeniem potrzeb socjalnych, kulturowych, bytowych pensjonariuszy; – organizacją warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego pensjonariuszy poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4. ) konsultowanie realizacji działań wpływających na funkcjonowanie Domu z koordynatorem projektu;
    5. ) prowadzenie rekrutacji uzupełniającej pensjonariuszy;
    6. ) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pensjonariuszom i pracownikom w czasie pobytu w Domu oraz organizowanych w nim wydarzeń;
    7. ) zapewnianie pracownikom odpowiednich warunków do realizacji celów i zadań Domu;
    8. ) dbanie o tworzenie w Domu wspólnoty i atmosfery rodzinnej;
    9. ) w sposób określony przez koordynatora sporządzanie sprawozdania z pracy Domu i przedstawianie go podmiotowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
    10. ) dbanie o właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji działalności Domu;
    11. ) dbanie o właściwe przetwarzanie danych osobowych według wytycznych koordynatora w zakresie ochrony danych osobowych;
    12. ) współpraca z koordynatorem projektu w zakresie promocji realizowanych zadań Domu, w tym poprzez przekazywanie informacji na stronę internetową Stowarzyszenia oraz prowadzone media społecznościowe;
    13. ) dbanie o należny stan urządzeń i sprzętu znajdującego się w Domu;
    14. ) w zakresie określonym przez podmiot prowadzący decydowanie w sprawach pracowniczych.
    15. ) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.

    2. W przypadku nieobecności Kierownika zastępuje go wyznaczony przez podmiot prowadzący pracownik Domu.

    § 15.

    Do zadań opiekunów w DDP należy w szczególności:

    1. ) pomoc pensjonariuszom w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, w tym opieka higieniczna oraz zalecana przez lekarza pielęgnacja oraz pomoc przy spożywaniu posiłku;
    2. ) prowadzenie zajęć w sposób dostosowany do potrzeb pensjonariuszy DDP, w tym prowadzenie zajęć w grupach z elementami ludoterapii, biblioterapii, filmoterapii itp. umożliwiającymi dostęp do książek i środków przekazu w tym informacji społecznej;
    3. ) prowadzenie treningów funkcjonalnych pomagających w rozwinięciu i wzmocnieniu aktywności i samodzielności życiowej;
    4. ) świadczenie pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, w tym pomoc w kontaktach z placówkami służby zdrowia i urzędami;
    5. ) obserwowanie i zgłaszanie Kierownikowi Domu i osobom prowadzącym terapię indywidualną niepokojących zachowań lub problemów pensjonariuszy;
    6. ) aktywizowanie pensjonariuszy w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej poprzez organizowanie i pomoc w uczestnictwie w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich realizowanych zarówno w siedzibie DDP jak również w formie wyjazdowej.

     § 16.

    Terapeuta oraz trenerzy DDP prowadzący zajęcia plastyczne, muzyczne i wspierające ruchowo oraz warsztaty teatralne realizują, odpowiednio we własnych zakresach, zatwierdzone przez Kierownika Domu autorskie programy wsparcia pensjonariuszy zgodnie z charakterem działań placówki.

    §  17.

    Pracownicy obsługi tj. kucharka, pomoc kuchenna, osoba obsługująca kuchenkę podręczną, osoba sprzątająca wykonują zadania określonych w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę. Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji Domu zleconych przez jego Kierownika.

    §  18.

    1. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do współpracy i wzajemnej pomocy we wszystkich sprawach związanych z realizacją celów i zadań Domu.
    2. Mając na względzie dobro pensjonariuszy, w każdych okolicznościach pracownicy zobowiązani są do dokładania wszelkich starań, aby w placówce panowała atmosfera rodzinna, tak aby każdy z pensjonariuszy czuł się w niej jak w prawdziwym Domu.

      Rozdział 5

      Odpłatności

       § 19. 

      1. Pobyt w Dziennym Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny” w ramach Projektu pn.: „Dom lekarstwo na codzienną samotność”, w okresie od 01.09.2020 do 31.12.2022, jest bezpłatny dla osób z dochodem nieprzekraczającym 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
      2. Dla osób, których dochód przekracza wyżej wymienione kryterium istnieje możliwość skorzystania z oferty za częściową odpłatnością, w wysokości 180,00zł/m-c.
      3. Po zakończeniu realizacji projektu, odpłatność będzie zgodna z cennikiem Dziennego Domu Pomocy „Dom Symeona i Anny”, który zostanie przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia „Dobroć” do obowiązywania od 01 stycznia 2023 r.

      § 20. 

      W przypadku odpłatnego uczestnictwa w projekcie, Uczestnik Projektu będzie uiszczał opłatę zgodnie z umową uczestnictwa, z góry do 10 dnia każdego miesiąca na konto Stowarzyszenia lub gotówką u Kierownika Domu w godzinach jego urzędowania.

        Rozdział 6

        Postanowienia końcowe

         § 21. 

        1. Kwestie nieuregulowane w niniejszym Regulaminie mogą określać inne dokumenty zawierające procedury i zasady obowiązujące w placówce wprowadzone przez Kierownika Domu po uprzedniej konsultacji i zatwierdzeniu przez podmiot prowadzący.
        2. Wszelkie zmiany w regulaminie wymagają uchwały członków Zarządu Stowarzyszenie.
        3. Regulamin obowiązuje od 1 września 2020 r.

          Projekt „Dom – lekarstwo na codzienną samotność” dofinansowany w ramach konkursu  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020

          Pomagamy od 2004 r. Łączy nas wspólny cel. Inspirowani przykładem życia bł. Edmunda Bojanowskiego, ze szczerą dobrocią wychodzimy naprzeciw troskom i potrzebom dzieci, ubogich, starszych i chorych.

          Kontakt

          Stowarzyszenie im. Edmunda Bojanowskiego „Dobroć” ul. Krakowska 15 39-200 Dębica

          +48 14 682 22 90

          kontakt@stowarzyszeniedobroc.pl

          88 1240 4807 1111 0000 5537 5847